måndag 17 augusti 2009

Finspång Marathon

I lördags så vaknade jag till mobilväckningen och klev upp 05.20. Gjorde havregrynsgröt och hade lite socker, drottningsylt samt mjölk i och åt. Klädde på mig löparkläderna. Knälånga tightsen, svart funkiströja och packa klart väskan och satte mig i bilen och for mot Finspång. var framme runt en halv åtta. Körde in till centrum över bron som ledde in till Finspång med vattnet under...och parkera bilen och så ner mot människohopen som höll bäst på att sätta upp typ partytält och gjorde i ording inför Kraftprovet som skulle äga rum. Lopp på 7.2 mil, Marathon samt stafett. Hämtade min nummerlapp, påsen som man skulle lägga överdragskläderna i och infot om loppet etc. som man fick på köpet. Betalade 300 kronor för anmälningsavgiften då jag efteranmälde mig per telefon fredag morgon och sedan satte jag mig i bilen och for över bron igen och stannade på OKQ8 macken strax därefter och inhandla en färsk skinkostmacka och kaffe och slog mig ner utanför bilen och åt & drack upp det inköpta. Efter det tillbaka in till centrum, leta med bilen till omklädningsrummet som låg vid en skola, var tvungen att uppsöka en toalett. Satte på mig löparskorna och drog på mig ytterbyxor, tröja samt vindjacka och tog min påse med nummerlappen och gick tillbaka dit där jag hämtat alltsammans. Kom i samspråk med en man och vi konverserade fram till strax innan själva starten.

Klockan 09.45 slussades vi ut med stor, typ turistbuss ut till starten, ca en halv timmes färd och under tiden så fick vi information om bansträckningen etc. och väl framme så gjorde jag iordning mig, stretcha lite, satte överdragskläderna i påsen och invänta starten kl. 11. Pang! och där gick den. Inte alls nervös inför loppet. Beslutat innan att lägga mig bland de få och sista och bakom och försöka köra mitt eget race. Inte bry mig om hur de andra drar iväg, utan bara köra på själv i egen takt och se hur det tar mig fram. Dröjde inte länge innan den sista ryggtavlan försvann men vilken jag ibland såg långt framför mig.

Underbar bana, grus, traktorvägar inne i skogen längst åkrar, skogstigar, promenadvägar och kanske en mil asfalt. Underbart! Knappt någon publik, någon enstaka husägare, torpboende som titta. Knappt någon bil, knappt några ljud mer än musiken från Mp3 spelaren som var på ända sen start. Lagom varmt, runt 19 grader, direkt sol och så ingen alls. Vet inte hur jag ska beskriva bansträckningen mer än att det var sann njutning att springa där, större delen helt solo om nu ingen från stafettlagen passera en. 2.7 mil gick jättelätt och fick lite ny energi efter att ha sprungit förbi fem deltagare, män och kvinnor. Men de sista 1.2 milen var kroppsligen plågsamma. Nedre regionen ville inte, smärta och lyfte knappt fötterna, mer hasande, släpande steg men kom i mål och är jättenöjd över prestationen och fått mersug. Vid målgång, medalj, t-tröja, påse med allehanda smått, kexchoklad, dryck osv. och så fick man potatissallad, kalkon antar jag och dryck till. Valde en lättöl och satt där så och åt gluspkt i solskenet och sammafattning. Härlig avslutning på semesterns näst sista dag! Låt inte loppet bli allt för stort. Helt underbart familjeärt just nu. Och alla borde få uppleva det jag gjort i Finspång :) 42.195 meter, 5.01.40 timmar. PB i år :)

2 kommentarer:

Snorkkis sa...

Grattis! Och vilket fint lopp det verkar ha varit! Men varför visste jag inte om det loppet; skulle ha varit med när som helst; tycker små tävlingar är så mysiga!

Moder jord sa...

Ja, det var underbart! nu är jag bra sugen på mer sådant. Mer skog, vatten och inte enbart asfalt som man nöter jämt. Tänkte faktiskt på dig och funderade ett tag på om jag inte skulle fråga om du inte hade lust att haka på men visste att det skulle bli stressigt hem till kräftorna och allt. Men kanske nästa gång :) Må gott!