lördag 9 maj 2009

Yes! Yes! Yes!

...ute på Hälsans Ö i dag, Lidingö...och sprang Ultra 50k. Vakna vid 06.15 av att bli väckt av telefonen. Bad far att ringa och väcka mig så att jag nu inte skulle försova mig idag. Trött! men klev upp, sovit hårt, fingermärken på armarna, har förmodlingen hållit om mig själv i sömnen. Nåja, upp och gjorde frukost eller snarare plockade fram: yogurt, banan, två mörka bröd och så ett glas mineralvatten. Börja med att tugga två Gaviscon eftersom magen pajat ordentligt, åtminstone ont som den och troligen stressmage. Tvinga i mig frukosten, trots att jag inte var det minsta hungrig. Klädde sedan på mig löparkläderna jag skulle springa i idag; knälånga Nike tightsen, funkis t-shirt och så långärmad undertröja ovanpå, korta strumpor, nyinköpta av märket Seger för att slippa skavsår och hade inga skavsår och endast fyra puttesmå blåsor, två på vardera fot. Nå, klädde på mig som sagt, drog på mig överdragskläder för regnet vräkte ute och så iväg med bilen. Kom fram till Lidingö trots att jag körde av fel som vanligt och fick köra extra långt som vanligt. Men kom fram. Hämtade ut nummerlappen, regnet det lätta duggandet som rådde ute på Hälsans Ö hade avtagit och hållde tummarna att det inte skulle återkomma igen och gjorde inte det heller under de 6.27 timmar jag sprang de 5 milen. Solen kikade fram t.o.m då och då.

Starten gick klockan 9 och så var man i väg. Målet för idag; avverka rundan och det springandes. Tillåtelse att gå upp för backarna för att spara på krafterna. Tillåtelse att gå på slutet ner för backarna för att skona knän och ljumskar. Försöka köra milen på 70 minuter. Ta mig i mål på 6.34 timmar. Klarade tiden med 7 minuter till godo. Är supernöjd. Loppet gick bra. Hade trevligt sällskap ca de första 2.5 milen av en tjej, mellanstadieläraren Kristina, vilket gjorde att de milen flöt på bra. Släppte sedan henne och fortsatte själv och från 2.5 mil till 3 var det tungt men hade musik i öronen då och resten av loppet, sen nästa fem km gick betydligt lättare igen och likaså fem km till fyra mil gick också relativt bra och enkelt, men så hände nått. Tvärstopp från 4 - 4.2 mil, kom inte framåt...men sen så var det bara att fortsätta och så B.O vid målet, tänkte att bäst att sätta fart så att hon inte behöver vänta allt för länge på min målgång och kanske skulle farsgubben också komma...så jag fortsatte att mala km efter km och så äntligen så såg man de gulvita tälten och nu var man nära...och det var som jag fick extra krafter för fötterna lyftes från marken och jag kände mig allt annat än sliten och trött och ökade takten mer och mer och ville visa både B.O och pappsen vad jag kan och kände mig som jag flög fram där inne på löparbanan och så var det bara kurvan kvar sen så sista raksträckan och jag hörde mitt namn sägas högt, likaså en annan kvinnas som låg före mig men henne skulle jag förbi och kom förbi med en sekunds marginal. Yes! Yes! Yes! Fixade loppet, fixa det jag förutsatt mig att klara. Yes! Känns kanon och känns som Sthlm Marathon om tre veckor kommer att vara som en lek...ingen kuperad bana precis jämfört med denna. Men Ack va vackert det var ute på Lidingö och själva banan...inte sett så mkt. grönska på länge. Helt underbart! Dom kan skatta sig lyckliga där ute de som har ynnesten att få bo där. Och jag...jag kan skatta mig lycklig att jag klarade av detta och att jag kan springa...härligt. Och B.O och pappa, ingen var vid målet...den ena, öroninflammation och den andre släktbesök hemma, men det var bra att jag inte visste om det...vilket sporrade mig att komma fram och fixa min tid. Och vad gjorde jag efter målgång, införskaffa en ny funkis t-shirt med Lidingö Ultra 50k loggan...värd det :) http://www.ultra50k.se/Resultat/resultat_2009.pdf

4 kommentarer:

Snorkkis sa...

Grattis! Sådan prestation du fixade idag. Och vilken glöd man känner i ditt inlägg! Jag är så imponerad. Maran kommer att kännas som en ända utförsbacke sen.

Och tack för de värmande orden hos mig!

Njut nu riktigt av vad du gjort!

Lisse sa...

Kul att jag hann se en skymt av dig både vid starten och målet.
Bra sprunget!
Vi ses väl på Maran om några veckor?

Moder jord sa...

Snorkfröken: Tack :)

Lisse: Detsamma.
Grattis! till Pers. Och vi lär ses på Maran...om man nu ser varandra bland allt folk. Längtar dit...känner mig oförskämt pigg :)

gullfot sa...

Nu har jag också läst :-)
Vad kul att det gick så bra, grattis!! Ja, vi ses väl alla på maran i någon mening, även om vi kanske inte direkt "ses". Annars blir det på något mindre men längre lopp, eller hur!