fredag 10 april 2009

12 mil på cykelsadeln

B.O kom till centralen och vi krama om och hälsa och bytte några ord sen satte vi av mot Nynäshamn som var vår första etapp på dagens premiärtur...underbart väder, solen sken dagen igenom och väl framme i Nynäshamn...vedungsbakad pizza, smaka ljuvligt och kall cola och samtal och på det kaffe och kaka och så fylla på flaskan och sätta på sig de soltorkade och intorkat svettiga tröjorna och på med hjälmen och så var det dags för dagens etapp två och vilken var meningen egentligen till Södermalm. Men efter mkt. skratt över min planering av årets första cykeltur och den sträcka vi skulle göra så kanske var den för maffig trots allt så vi beslöt att cykla till Västerhaninge och ta tåget därifrån men när vi satt på cyklarna och var på väg så poppa plötsligt två olika skyltar upp: tror det stod kustleden på den ena och Nynäsleden på den andra och bägge peka åt samma håll...då kom B.O på att, kom, vi testar och följer skyltarna och jag var inte sen och protestera inte utan tyckte; kul och så var vi på väg, upp och ner och upp och ner som en lätt berg och dalbana, härlig omgivning, knappt någon trafik, fågelsång, porlande bäckar och solen lyste och brände i ansiktet och hur underbart kunde det inte va...härligt, härligt och helt plötsligt så var vi på väg mot Södertälje igen, om än att vi hade cyklat en längre sträcka än tänkt och tur att B.O fatta kvickt och valde rätt väg vid vägskälet för hade vi följt mitt råd så hade vi varit på väg tillbaka till Nynäshamn igen. Vid Rosenhill, där alla mc:n och deras förare stannar jämt för att fika och en och annan cyklist, där stannade vi till och drack kaffe och fyllde på energidepån sen bar det iväg igen och den sista milen, en och halv milen, då dog jag ett antal ggr. musten sögs ur mina ben, all ork var som borta i perioder, men vi kom hem och B.O hoppade på tåget vid Östertälje och var på väg hem till sig och jag hade några kilometer till innan jag var hemma. Totalt cyklat idag, 12 mil, tid 5.15 timmar. Ute ungefär en åtta timmar. Brunbränd i ansiktet och händerna och en mycket härlig dag, vilken jag får tacka B.O för. Hoppas det blir fler sådana här dagar framöver. Runt en 15 grader, sol, molnfri himmel. Och om B.O, hon e stark...attan så snabbt hon cyklar.

2 kommentarer:

Snorkkis sa...

Ingen dålig premiär. Och perfekt att cykla i detta väder och med bra sällskap! Konstigt att man alltid cyklar fel...

Anonym sa...

Fler sådan här dagar...det gör så gott :)

/Moderjordaliasultra